MILJØ
KREATIVE GREP FOR ØKT FOKUS PÅ BÆREKRAFT
NYG er Mjøndalen Fotball sitt kreative byrå. Sammen har vi tatt kreative grep for å rette fokus på bærekraft.
NYG er et kreativt byrå som holder til i Mjøndalen. De har vært generalsponsor for MIF Fotball siden 2020 og bistår med ulike tjenester som design, film og foto samt annonsering for salg av sesongkort.
– I den siste tiden har vårt hovedfokus vært å hjelpe MIF med å sette bærekraft på agendaen. Dette har vi gjort via en rekke kreative grep og historiefortelling, forteller daglig leder i NYG, Sondre Nygård.
Konseptet med å sette de kjære brune draktene i «arrest» og spille serieåpningen i grønne drakter, kom fra de kreative hodene hos NYG. Frem til 50 % av avfallet på Consto Arena er kildesortert, vil Mjøndalen måtte se langt etter de brune draktene.
– Nå må spillerne, supporterne og hele bygda sammen gjøre en dugnad for å få tilbake de brune draktene, sier Sondre Nygård videre.
De grønne draktene fra Umbro er selvsagt laget av resirkulert materiale.
– Sammen med Norsk Gjenvinning har vi fått på plass nye avfallsbeholdere på Consto Arena, og satt det i system. Vi skal være mer bevisste på hvor vi kaster avfall, alle må med på dugnaden, og vi må vise at vi tar miljø på alvor, sier Morten Sørlie i MIF.
Han innrømmer at det har vært noen tøffe runder internt for å få alle med på å bruke grønne drakter, men etter at alle ble godt nok informert om historien som ligger bak, så har tilbakemeldingene vært positive.
Å bytte farge på drakta er et stort tiltak, men det viser at Mjøndalen Fotball mener alvor.
– Vi skjønner at vi rører med følelser og tradisjon når vi bytter brunt med grønt, men dette er viktig for oss. Det handler om å jobbe med bærekraft på en måte som er lett å forstå, med konkrete tiltak. Og det brune kommer jo tilbake, så lenge vi gjør jobben vår. Jo flinkere vi er, jo fortere får vi tilbake drakta. Vi starter jo på 0 %, og skal lande på 50 %, sier Morten Sørlie.